© 2023 by Sphere Construction. Proudly created with Wix.com

WIJ

Blaas de Muziekkapel nieuw leven in

 

In 2012 werd de Stichting Muziekkapellen opgericht. Zij heeft als belangrijkste ambitie deze muziekcultuur onder het motto

‘Blaas de muziekkapel nieuw leven in’ onder de aandacht te houden in de openbare ruimte. Met name in muziekkiosken in Amsterdam. 

Met het organiseren van optredens wil de Stichting de publieke aandacht voor de rijke cultuur van traditionele en eigentijdse HaFaBra muziek vergroten. Tevens wil ze het historisch belang benadrukken van de prachtige muziekkoepels die steden en dorpen nog kennen als muziekpodia in parken en op pleinen.

Sinds de oprichting heeft de Stichting ieder jaar concerten georganiseerd in de nog bestaande muziekkapellen binnen en buiten Amsterdam of op locaties waar ooit een kapel prijkte. In het  Archief kunt u alle optredens vinden die er sinds 2011 plaats vonden. 

Vanaf 2013 vindt er jaarlijks een bijzonder festival plaats in de Waterlandse muziekkapellen. Op een zondag aan het eind van de zomer bespelen daar fanfares, harmonieën en muziekensembles de drie muziekkapellen. Het diverse publiek trekt dan veelal op de fiets van koepel naar koepel om naar de concerten te luisteren.

De Magie van Kapel en Klank

(door Yves van Kempen)

 

Het was altijd een betoverende ervaring voor Kees Bakels, die onvergetelijke schepping van Theo Thijssen, als hij op vrijdagavond met zijn vader mee mocht naar het Vondelpark-concert. 'Zijn oom waar ze toen nog niet kwaad mee waren, was er ook meestal bij', schrijft de auteur. "Dan stond Kees met een eerbiedig gezicht tussen de twee mannen in. Ze hielden de hoofden een beetje schuin en zeiden af en toe dat het iets uit Faust was. Altijd waren er jongens aan het herrie maken en dan werd oom kwaad en zei: 'Dat verdomde tuig!' En Kees stond zo stil dat-ie kramp in zijn benen kreeg." De muziek die zijn geest balsemde, de heldere klanken van koper, fluit en klarinet, en waaraan het jongenshart zich laafde, klonk op vanuit de door architect Zocher ontworpen muziekkapel. Ze behoort tot de eerste generatie muziekkiosken in de buitenlucht, vaak sierlijke architectonische constructies, ware juweeltjes, achthoekige tempeltjes met houten koepels, geschraagd door ranke giet-ijzeren zuilen en met balustrades in smeedijzer. In het Belle Epoque bezat elke zichzelf respecterende gemeente er wel een, zo niet meerdere.

Het waren plaatsen van samenkomst waar de vrije tijd werd gevierd. Ooit telde Amsterdam her en der over de stad verspreid zesentwintig van deze podia waar behalve muziek regelmatig ook toneel werd gespeeld. Zes daarvan zijn aan de sloophamer van de tijd ontsnapt. Behalve het exemplaar uit het Vondelpark zijn dat aan de rand van Amsterdam de melkwitte kapelletjes in Schellingwoude en Ransdorp, dat op het gezellige binnenpleintje in Durgerdam, het carrouselachtige exemplaar dat van het Thorbeckeplein naar Artis verhuisde en het klassieke bouwwerk in het Oosterpark. Al zullen er ongetwijfeld vele verschillende oorzaken zijn op te sommen, een inzichtelijke studie naar de culturele betekenis ervan is nooit gemaakt en daarom nog een wensdroom. De veronderstelling dat ze niet meer in het moderne leven passen, is een al te gemakkelijke conclusie. Onze ervaring is dat ze wel degelijk in een behoefte voorzien. Tijdens de muziekfestivals die onze stichting in de afgelopen jaren organiseerde was het altijd een feest voor muzikanten en toehoorders. Een reden temeer om onze activiteiten te continueren en in het Amsterdamse uit te breiden. 

In het tijdschrift ONS AMSTERDAM van juni 2016, is een artikel verschenen van de hand van Huguette Mackay over de geschiedenis van de Muziekkapellen.